<%@LANGUAGE="JAVASCRIPT" CODEPAGE="65001"%> Leif M Smedvig Prosessen

Leif Middelthon Smedvig

PROSESSEN  

 

"Motivet blir først
tegnet i flere
varianter.

Ved å nærme seg naturgjengivelsen
med bare blyant
blir konsentrasjonen
sentrert omkring
det å iakta motivet
og ikke forstyrrende
tanker om hvilke
farger som skal
påføres osv.

Ofte har den første
tegningen den beste komposisjonen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Deretter skisseres motivet på lerretet. I denne fasen er det viktig å stå mest mulig fritt i maleprosessen.  Jeg bruker da akryl farger, som har de samme fargepigmentene, men er vannbasert og tørker omgående. Elementer i motivet kan nå forandres  lett . Fargeskalaer kan prøves ut  og man får intrykk av hvordan motivet kan videreutvikles. Akrylfargene har allikevel sin begrensning ved  naturalistisk kunst. Det mangler noe  i fargevalører , og resultatet blir noe  tørt,  med tendens til gråtone over det hele. Maleriet blir derfor malt pånytt , i flere omganger, med oljemaling av den beste kvaliteten  som finnes på markedet.


 Å male er å bruke kunnskap, inspirasjon og følelser i den rette ballansen!

tekstur

Og penselstrøkene


Jeg prøver å få til et spill mellom fargene. Enten ved mer nøytrale mellomtoner, som gir større kraft til  de mer sterke fargene , eller ved å sette farger mer direkte  komplementært mot hverandre. Fargespillet er således det viktigste i mitt maleri, men må tilpasses gjengivelsen  av norsk natur.
Jeg forsøker å la hele lerretet ha samme kvalitet, det vil si at enhver  mindre del skal være et kunstverk i seg selv, med markant og bevisst  fargevalg og penselstrøk.

Dette arbeidet tar tid og trenger mye korrigering. Det satses derfor på utstillinger hvert annet år."