Leif Middelthon Smedvig
PROSESSEN
"Motivet blir først
tegnet i flere
varianter.
Ved å nærme seg naturgjengivelsen
med bare blyant
blir konsentrasjonen
sentrert omkring
det å iakta motivet
og ikke forstyrrende
tanker om hvilke
farger som skal
påføres osv.
Ofte har den første
tegningen den beste komposisjonen.
Deretter skisseres motivet på lerretet. I denne fasen er det viktig å stå mest mulig fritt i maleprosessen. Jeg bruker da akryl farger, som har de samme fargepigmentene, men er vannbasert og tørker omgående. Elementer i motivet kan nå forandres lett . Fargeskalaer kan prøves ut og man får intrykk av hvordan motivet kan videreutvikles. Akrylfargene har allikevel sin begrensning ved naturalistisk kunst. Det mangler noe i fargevalører , og resultatet blir noe tørt, med tendens til gråtone over det hele. Maleriet blir derfor malt pånytt , i flere omganger, med oljemaling av den beste kvaliteten som finnes på markedet.
Å male er å bruke kunnskap, inspirasjon og følelser i den rette ballansen!
Og penselstrøkene
Jeg prøver å få til et spill mellom fargene. Enten ved mer nøytrale mellomtoner, som gir større kraft til de mer sterke fargene , eller ved å sette farger mer direkte komplementært mot hverandre. Fargespillet er således det viktigste i mitt maleri, men må tilpasses gjengivelsen av norsk natur.
Jeg forsøker å la hele lerretet ha samme kvalitet, det vil si at enhver mindre del skal være et kunstverk i seg selv, med markant og bevisst fargevalg og penselstrøk.
Dette arbeidet tar tid og trenger mye korrigering. Det satses derfor på utstillinger hvert annet år."